BERITA-BERITA TERKINI PERAK

Dicatat oleh MisbahulMunir Thursday, February 12, 2009

PAKATAN RAKYAT LAPOR SALAH GUNA KUASA ZAMBRY KEPADA SPRM

Pakatan Rakyat Perak telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abd Kadir jam 11.00 pagi tadi di Ibupejabat SPRM, Ipoh.Laporan tersebut dibuat oleh YB. Nga Kor Ming, ADUN Pantai Remis yang juga EXCO Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak.

Dalam laporan tersebut menyebut bahawa Datuk Dr. Zambry telah menyalahguna kuasanya dengan melantik tiga orang penasihat yang bertaraf exco. Menurutnya “Tidak terdapat sebarang peruntukan dalam perlembagaan negeri Perak yang membenarkan pelantikan seumpama itu dibuat , penggunaan duit rakyat dalam membayar elaun kepada mereak adalah satu pembaziran”.

Menurut Nga Kor Ming setiap penasihat tersebut akan menerima gaji sebanyak RM240,000 setahun.Jumlah tersebut termasuk gaji bulanan RM15,000, elauan percutian (RM20,000), sebuah kereta berserta pemandu, elaun bayaran bil bulanan (RM1,000), elaun pakaian bulanan (RM3,500) dan lesen untuk memiliki senjatapi. Keseluruhannya, kerajaan negeri akan berbelanja sebanyak RM720,000 setiap tahun untuk membayar gaji dan elaun tiga penasihat tersebut.

ADUN BN TIDAK LAYAK JADI EXCO

Tindakan Dr. Zambry tidak melantikan ADUN-ADUN lain sebagai EXCO sedangkan 4 kerusi masih kosong menunjukkan ADUN-ADUN BN yang lain tidak layak menduduki kerusi tersebut. Begitulah komen orang ramai terhadap tindakan Dr. Zambry yang mengosongkan 4 kerusi EXCO, sebaliknya melantik 4 penasihat yang bertaraf EXCO. Ada juga yang membuat andaian, 4 kerusi yang kosong digunakan bagi memancing ADUN-ADUN Pakatan Rakyat menyertai BN dengan menjanjikan kerusi EXCO kepada mereka.

SERAH KERETA DAN KELUAR DARI KEDIAMAN

Semua kereta rasmi MB dan EXCO (Toyota Camry) yang baru dibeli oleh Kerajaan Pakatan akan diserahkan kepada SUK.

Kereta tersebut akan dikumpulkan di Kediaman Rasmi MB. Dato' Seri Hj Nizar juga mengumumkan akan keluar dari kediaman rasmi MB dan tinggal di rumah lain. Walau bagaimanapun tindakan tersebut tidak menghalang usaha Kerajaan Pakatan Rakyat yang sah dari menuntut supaya DUN dibubarkan dan juga tidak menghalang dari mengambil tindakan undang-undang.

KERAJAAN PAKATAN KERAJAAN BUANGAN

Dato' Seri Hj Nizar mensifatkan Kerajaan Pakatan Rakyat menjadi Kerajaan Buangan. Sehubungan dengan itu, semua aktiviti, mesyuarat, perjumpaan atau apa sahaja program yang melibatkan MB & EXCO Pakatan Rakyat dengan orang ramai akan diadakan di pejabat parti atau di pusat-pusat Khidmat DUN masing-masing.

Walau bagaimanapun Dato' Seri Nizar bersama semua EXCO dan ADUN Pakatan rakyat akan tetap terus berkhidmat kepada rakyat di seluruh Perak.

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!