Setiausaha PAS Kawasan Gerik Hj Damanhuri bin Din telah meninggal dunia petang semalam. Beliau terlibat dengan kemalangan jalanraya sewaktu dalam perjalanan dari masjid Gerik ke sebuah restoran untuk makan malam bersama dengan tuan guru yang mengajar di masjid tersebut. Beliau yang menaiki motosikal telah merempuh sebuah lori yang berhenti di tepi jalanraya. Beliau dikejarkan ke hospital Gerik dalam keadaan yang kritikal. Keesokan harinya beliau dikejarkan pula ke hospital Besar Ipoh untuk menjalani rawatan lanjut. Namun Allah swt lebih menyayanginya, beliau dijemput oleh Allah pulang ke Rahmatullah kira-kira jam 4.00 petang lebih.

Saya bersama PJ, Bendahari dan beberapa pimpinan PAS yang lain sempat menziarahi jenazahnya di Hospital Besar Ipoh, setelah sama-sama menguruskan jenazah untuk dimandikan, dikafan dan di sembahyangkan, kira-kira jam 9.00 malam jenazah terus dibawa pulang ke Gerik untuk disembahyangkan sekali lagi di masjid daerah Gerik.

Beliau meninggalkan seorang balu, 9 orang anak dan 6 orang cucu. anak yang paling kecil masih bersekolah di Tingkatan 3.

Pengalaman menguruskan jenazah untuk dibawa pulang ke Gerik wajar diberi perhatian samaada oleh pihak polis dan pihak hospital. Prosedur yang terlalu ketat untuk mengeluarkan jenazah dari hospital wajar dikaji semula.

Bayangkan keluarga simati terpaksa menunggu berjam-jam selepas kematian semata-mata menunggu laporan polis dari Gerik bagi membuat pengesahan dan mengambil gambar. Laporan pula mesti dihantar dengan tangan oleh pihak polis di daerah berlakunya kemalangan.

Jenazah meninggal dunia kira-kira jam 4.00 petang, dan terpaksa menunggu berjam-jam menanti ketibaan polis Gerik. Setelah pihak polis datang hanya untuk menyerahkan laporan dan mengambil gambar yang tidak sampai pun 5 minit, barulah jenazah dibenarkan dibawa pulang ke Gerik pada jam 9.00 malam. Manakala ahli keluarga, saudara mara, rakan taulan dan sahabat handai menunggu ketibaan jenazah sejak petang lagi. Kira-kira jam 12.00 tengahmalam barulah jenazah disembahyangkan dan terus dikebumikan.

Pihak polis, pihak hospital dan mana-mana pihak yang berkaitan wajar mengkaji semula prosedur yang ketat ini. Prosedur ini hanya menyukar dan melambatkan proses pengkebumian, jenazahnya di setengah-setengah tempat dibiarkan begitu sahaja tanpa diuruskan sementara menunggu pihak polis yang berkaitan. Prosedur hendaklah dipermudahkan supaya pihak keluarga, sahabat handai dan terutamanya jenazah tidak perlu menunggu begitu lama.

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!