RAMADHAN BULAN TARBIYYAH DAN MADRASAH

Dicatat oleh MisbahulMunir Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan adalah bulan tarbiyyah dan madrasah ilmu dan amal bagi melahirkan golongan Muttaqen. Sebagai bulan tarbiyyah dan madrasah, ambillah kesempatan terbaik ini untuk menyucikan fitrah, meningkatkan amal, memuhasabah diri seterusnya menghasilkan pekerti mukmin yang berubah akhlak, aqedah dan pemikiran 100 peratus. Mengihya'kan Ramadhan bukan sekadar tarawikh dan tadarus al Quran semata, ia juga termasuk menghidupkan Ramadhan dengan ilmu yang boleh menjana pemikiran tulen berteraskan al Quran dan Sunnah yang kesannya boleh melahirkan pejuang-pejuang yang komited dengan Islam.

Badar al Kubra berlaku di bulan Ramadhan, peristiwa ini sangat wajar diperingati oleh umat Islam. Badar al Kubra mengingatkan sejarah perjuangan yang cukup hebat, di mana jumlah tentera Islam yang kecil mampu mengalahkan tentera kuffar Quraisyh yang 3 kali ganda besarnya. Badr al Kubra mampu merangsang semangat perjuangan umat masa kini bagi berhadapan dengan musuh-musuh Allah swt.

Semua Ramadhan yang menjadi tetamu umat Islam dimanfaatkan kehadirannya. Jangan lepaskan peluang ini sementara Ramadhan masih dalam genggaman kita. Terlepas Ramadhan dengan tanpa dimanfaatkan hanyalah satu yang sia-sia sahaja, tahun depan belum tentu kita boleh bertemu Ramadhan lagi.

Selamat menjalani ibadah Ramadhan.

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!