PrK GALAS ambil pengajaran punca kalah PAS

Dicatat oleh MisbahulMunir Monday, November 8, 2010


Ungkapan mudah diluah setiap kali kalah ialah ambillah pengajaran daripada kekalahan. Meskipun ia pahit, tetapi manfaatnya seperti ubat yang bakal menyihatkan tubuh-badan pesakit. Apa pun, pilihan raya kecil Galas tetap menjadi hambatan strategik politik Kelantan. Ini kerana ada dua signifikan besar:

Pertama: tanda amaran rakyat kepada kealpaan Kerajaan Negeri Kelantan terhadap kepentingan rakyat pelbagai kaum atas isu tanah.

Kedua: Suatu petanda pelaksanaan operasi jentera PAS yang lemah meskipun atas strategi pilihan raya yang baik. Sehingga BN yang berada dalam keadaan bermasalah boleh mencapai kemenangan.

Signifikan pertama harus dilihat dari segi kesan undi diterima PAS semuanya merosot disebabkan permainan isu yang berorientasikan persoalan tidak selesainya isu tanah. Kalangan pengundi Melayu berbanghkit isu pemilikan tanah lambat diselesaikan sedangkan premium sudah dibayar dan penempatan untuk generasi ke-2 dan ke-3; Cina janji untuk selesai permohonan di Pulai & Tanah Putih, di samping permohonan tempoh pajak dari 33 kepada 66 tahun tidak diluluskan; dan kalangan Orang Asli konopnnya tanah-tanah mereka dirampas untuk projek Ladang Rakyat yang memberi untung kepada orang lain. Tidak kurang juga isu penempatan orang India di satu kawasan perumahan yang selesa.

Sementara signifikan ketiga harus dilihat kepada budaya kerja yang masih dilamun kemenangan 2008 kalangan kelompok pimpinan dan petugas PAS. Menyebabkan strategi yang dipasang agak baik untuk "berkubu dan meraih undi baru" tetapi ia tidak disokong oleh tindakan operasi yang berkesan. Macamana dikatakan berkubu sedangkan jaminan atas isu tanah tidak berlaku pada saat pilihan raya. Apa yang berlaku hanya penjelasan dan janji yang belum menyakinkan pengundi. Di samping penyampaian surat hak milik tidak melibatkan pengundi Cina. Hasilnya PAS semakin kalah di Kampung Pulai dan kalah 37 undi (dulunya menang 190 undi) di Bandar Lama. Amat mengejut pula di Sungai Terah kubu PAS, juga merosot undi agak besar daripada dulunya menang 510 undi sekarang hanya menang 258 undi. Sedangkan pada masa sama BN mampu menambah undi sebanyak 243 undi. Ini jelas kubu PAS telah bocor. Maknanya strategi berkubu tak menjadi, jauh sama sekali untuk meraih undi baru.

Begitu pula, faktor ancaman sebenar sudah dikenalpasti, iaitu undi Orang Asli. Pihak BN telah gunakan sepenuhnya jentera Kerajaan Pusat--Jabatan Hal Ehwal Orang Asli Malaysia--sebagai petugas pilihan raya BN. Hasilnya BN berjaya memaksimumkan keluar mengundi pengundi Orang Asli sehingga 86%. Namun PAS gagal mengadakan jentera pengangkut dan pusat pengumpulan Orang Asli bagi menyaingi operasi BN. Maka, PAS merosot undi 66 sedangkan BN menambah sebanyak 567 undi Orang Asli.

Apa pun, pilihan raya kecil kali ini pihak BN amat terbuka menyalahgunakan jentera Kerajaan Pusat termasuk laman internet dan media elektronik (TV) serta cetak yang menyebarkan fitnah terhadap calon PAS serta manipulasi pemberian zakat Tok Guru Menteri Besar Kelantan kepada perbuatan merasuah pengundi. Sedangkan pada tempoh kempen juga, Timbalan Perdana Menteri,Tan Sri Muhyiddin yang menghulurkan wang bersampul RM300 tidak dianggap rasuah.

Penggunaan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli, termasuk Pasukan Tentera dan Polis untuk menjaga pengundi Orang Asli turut bercanggah dengan prinsip kebebasan berkempen atas nama parti yang bertanding. Jentera BN tidak bertugas di kawasan Orang Asli, sebaliknya yang menjadi pengangkut, tukang masak, mengendali pusat pengumpulan dan pengawalkeselamatan kesemuanya agensi kerajaan.

Atas usaha dan strategi tidak legalise BN itu, dan senario kempen PAS yang sedemikian lesu, selayaknya PAS gagal di pilihan raya kecil Galas. Ambillah pengajaran daripada nilai dua signifikan yang menyebabkan PAS kalah dan BN mula mendapat nafas baru di Kelantan.

Semoga Tuhan Yang Esa memberi ganjaran setimpal kepada hamba-Nya yang berjuang atas landasan agama-Mu, meskipun kalah berdepan dengan BN yang kebangsaan itu.

Wan Nik Yusof
Setpol YAB MB Kelantan

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!