Kompleks Baru Terminal Bas Bandaraya Ipoh

Dicatat oleh MisbahulMunir Tuesday, September 16, 2008

Gambaran pelukis : Cadangan Terminal Bas Bersepadu yang akan dibina di Bandar Meru Raya dalam tempoh masa tiga tahun lagi

Dalam masa tempoh tiga tahun lagi sebuah terminal bas yang moden akan terbina di Bandar Meru Raya dan akan merupakan satu lagi mercutanda baru Bandaraya Ipoh yang menawarkan kemudahan pada pengunjung dan pengguna pengangkutan perkhidmatan awam.

Satu Majlis Menandatangani Perjanjian Pembinaan Kompleks Terminal Bas Bersepadu Bandaraya Ipoh dan Pusat Perdagangan dan Perniagaan telah diadakan disini tengahari ini di Pejabat Menteri Besar yang telah turut dihadiri oleh EXCO Pendidikan, Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan Awam, YB Nga Kor Ming , Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato Dr Abdul Rahman bin Hashim, serta timbalannya, Encik Abu Bakar bin Haji Said.

Pihak syarikat The Combined Bus Services Sdn Bhd telah diwakili oleh pengarahnya sendiri dan beberapa wakil lain syarikat terbabit.

Menurut Menteri Besar Perak, Dato Seri Ir Mohammad Nizar,“Kompleks tersebut yang akan merupakan ‘Hub Pengangkutan’ akan dilaksanakan secara ‘Private Funding Initiative’ oleh sebuah syarikat The Combined Bus Services Sdn Bhd.”

Pelan lokasi tanah seluas 8.3 ekar yang akan dibangunkan bersebelahan dengan Pejabat Pendaftaran

Terminal ini akan memberikan keselesaan kepada semua pengguna pengankutan di Negeri Perak. Lokasinya yang strategik bersebelah Lebuhraya Utara-Selatan juga akan tentunya mampu mengurangkan kesesakan lalulintas di dalam Bandaraya Ipoh seperti yang selalu berlaku di kawasan Medan Gopeng dan Medan Kidd,” jelas Nizar.

Nizar turut menjelaskan bahawa perjanjian tersebut menghenhendaki syarikat terbabit menyediakan 30 bas baru sebagai fleet perkhidmatannya apabila dilancarkan kelak, serta menggantikan 250 bas lama kepada bas baru secara berperingkat dalam tempoh 3 tahun dari tarikh pelancaran.

Pengusaha juga bukan sahaja akan memberikan perkhidmatan yang selesa, tetapi juga akan memastikan terdapat kemudahan seperti surau untuk pengguna Islam.

Projek ini membuktikan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat berusaha memberikan perkhidmatan terbaik untuk rakyatnya.

Nizar menyarankan agar perkhidmatan pengangkutan awam ini mengkaji dari masa ke masa kesesuaian laluan atau destinasinya terutama yang melibatkan bas berhenti-henti kerana taman-taman perumahan berubah dari masa ke semasa.

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!