MAIP terima RM 5.5 Juta wang zakat

Dicatat oleh MisbahulMunir Wednesday, October 22, 2008

Sempena mesyuarat Majlis Agama Islam Perak ( MAIP ) pagi kelmarin, yang diadakan di bangunan Kompleks Islam Perak Darul Ridzuan , YAB Dato Seri Menteri Besar Perak, Ir Mohammad Nizar Jamaluddin selaku pengerusi State Agricultural Development Corporation ( SADC ) atau Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak ; dan juga Lembaga Air Perak ( LAP ) telah mempersembahkan kebawah Duli Tuanku Raja Muda Perak, Dr Nazrin Shah, wang zakat perniagaan berjumlah RM 5.5 Juta.

SADC yang ditubuhkan pada tahun 1973 di bawah Enakmen Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak , merupakan sebuah badan berkanun Negeri Perak di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

Ia menjalankan aktiviti secara langsung atau tidak langsung bagi membantu orang perseorangan, kumpulan atau agensi di dalam menggalakan industri pertanian.

Tahun ini dibawah pengerusi barunya, Mohammad Nizar , perbadanan ini mampu mengeluarkan zakat berjumlah RM1.8 juta

Sementara itu, LAP pula merupakan pengeluar zakat terbesar di negeri Perak dengan jumlah RM3.7 Juta

Kutipan zakat dari kedua-dua perbadanan tersebut dipercayai adalah sumbangan yang terbesar dari kutipan-kutipan yang sebelumnya selama ini.

Pejabat Agama Islam bahagian zakat apabila ditanya tentang sumbangan zakat yang pernah diterima dari dua badan koperat tersebut sebelum ini tidak mahu mengulas lebih lanjut tentangnya melainkan berkata:

“Adalah juga tahun lalu; tapi tidaklah sebesar sumbangan ditahun ini,” jelasnya ringkas.

Nampaknya bertambah berkat dua badan koperat tersebut sejak Mohammad Nizar menjadi Pengerusinya. Semoga terus mendapat limpahan rahmat dan terus maju dibawah kerajaan Pakatan Rakyat.

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!