UMNO BN GAGAL PUJUK PAS BENTUK KERAJAAN CAMPURAN PAS - UMNO BN

Dicatat oleh MisbahulMunir Saturday, February 14, 2009

Perancangan bagi menggagalkan pembentukan kerajaan campuran PAS, PKR dan DAP bermula sebelum Hj Nizar angkat sumpah sebagai MB Perak. Zahid Hamidi, Yusuf Husein (Reaktor KISDAR), dan Amin Saleh (bekas Setiausaha PUM semasa ) adalah antara yang terlibat cuba mempengaruhi Ustaz Ahmad Awang, Pesuruhjaya (PJ Perak) supaya membentuk kerajaan campuran bersama dengan UMNO BN dengan menjanjikan PAS sebagai MB dan kesemua ADUN PAS sebagai EXCO. Ini rasuah yang mereka sogokkan kepada PAS. Mereka gunakan santimen Melayu dan agama, kononnya dengan terbentuknya kerajaan campuran PAS dan UMNO BN, Perak adalah negeri pertama selain Kelantan & Terengganu yang ahli EXCOnya Melayu dan Islam semua, senanglah untuk melaksanakan Islam. Malam sebelum MB mengangkat sumpah, ketiga mereka cuba juga mempengaruhi PJ Perak sekali lagi sehingga menjejak sampai ke halaman rumah PJ di Simpang Empat Semanggol. Ust Ahmad Awang tidak melayaninya sehingga terpaksa memanggil Unit Amal dan pihak polis menghambat mereka.

Mufti Perak juga turut berperanan mempengaruhi MB dengan mengatakan Mursyidul AM, Presiden PAS dan Timbalan Mursyidul Am (Dr Harun Din) bersetuju dengan cadangan pembentukan kerajaan campuran PAS dan BN UMNO. Kononnya kesemua pimpinan tersebut menyerahkan kepada PJ Perak membuat keputusan. Yang kami musykil kalau benar apa yang didakwa oleh Mufti, mengapa pimpinan PAS tidak menghubungi sendiri PJ atau mereka turun berbincang dengan Jawatankuasa Harian PAS Perak, sebab pembentukan kerajaan bukan boleh diputuskan oleh PJ Perak sendiri, ia melibatkan polisi dan dasar parti, tidak munasabah perakara yang sebegini besar, pimpinan tertinggi boleh serahkan urusan ini kepada PJ Perak untuk buat keputusan. PJ dengan penuh bijaksana menolak saranan dan cadangan ini.

Selepas gagal usaha ini, mereka gunakan pendekatan memujuk ADUN-ADUN PKR untuk melompat meninggalkan mereka, ADUN DAP juga dipujuk dengan tawaran berjuta-juta. Mereka begitu yakin, usaha ini akan berjaya. Sehingga Tajol Rosli 31 Ogos akan berlaku peralihan kuasa. Namun usaha ini juga sia-sia dan gagal.

Mereka tidak putusa asa, berusaha lagi dengan berbagai cara untuk menjatuhkan kerajaan PR. Kali ini peracangan dan usaha lebih licik, jijik, kotor dan tidak bermoral. Bermula dengan adegan colek, ugut, rasuah, tawaran-tawaran dan sebagainya. Akhirnya mereka berjaya menjatuhkan kerajaan PR dengan mempergunakan Sultan Perak mengikut telunjuk UMNO BN.



About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!