Persidangan Antarabangsa Kesatuan Komuniti Muslim ke 19 telah bermula semalam. Ucap utama telah disampaikan oleh Prof Dr. Necmettin Erbakan, Penasihat Parti Saadet Turki yang juga mantan Perdana Menteri Turki. Lebih 70 buah negara umat Islam yag diwakili oleh parti-parti Islam dan Ngo Islam menyertai kongres ini. Malaysia diwakili oleh PAS, Kerajaan PAS Kelantan dan Yayasan Amal Malaysia.

PAS diwakili oleh YB Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Awang, Presiden PAS dan YB Salehuddin Ayob, Naib Presiden PAS. Manakala Kerajaan Kelantan diwakili oleh YB Che Abdullah Mat Nawi, EXCO Asas Tani dan Bio Teknologi, YB Zulkifli Mamat, YB Abdullah Yaakob.

Yayasan Amal pula diwakili oleh Cikgu Husein Ismail Presiden YAM, YB Dr. Abdul Rani Naib Presiden dan beberapa Jawatankuasa Amal Pusat.

Dalam ucap utama yang disampaikan semalam beliau mengajak seluruh negara Islam bersatu mengagaskan pembangunan ekonomi umat Islam bagi berdepan dengan kuasa besar dunia yang ekonominya dikuasai oleh Yahudi. Seluruh gerakan Islam yang mewakili negara masing-masing hendaklah disatukan di bawah satu gagasan Economic and Social Researches Centre yang berpusat di Instanbul. Tema kongres kali ini "Yeni Bir Dunya: Nicin? Nasil?" (Bahasa Turki)/ A New World Order: Why? How ?.

Ucapa utama yang disampaikan oleh Erbakan dibahaskan oleh wakil-wakil dari seluruh negara. YB Datuk Presiden PAS juga turut membahaskan ucapan tersebut dengan beberapa gagasan dan pandangan, menurut beliau seluruh dunia Islam perlu kembali kepada roh Islam yang sebenar, ajaran Al Quran dan Sunnah sudah cukup lengkap bagi menjawab isu-isu berkaitan dengan ekonomi dan politik. Tanpa Islam dunia Islam tidak mampu berdepan dengan Yahudi dan Amerika yang menguasai politik dan ekonomi dunia masa kini.
Antara pemimpin gerakan Islam yang turut mengambil bahagian membahaskan ucap utama Erbakan Prof Gazi Husein Ahmed (Presiden Jamiat Islami, Pakistan), Ustaz Rashid Ghonusi (Tunisia), Ustaz Lutfi Hasan Ishak (Parti Keadilan Indonesia) dan beberapa pemimpin ternama gerakan Islam dunia.

Sesi petang ini, Cikgu Husein Ismail akan berucap mewakili Ngo Malaysia. Beliau dijangka akan menyentuh peranan Ngo Islam diseluruh negara yang mesti bersatu dalam membawa misi kemanusian dan dakwah di negara-negara yang ditimpa musibah atau mana-mana negara yang masih mundur dalam aspek pembangunan kemanusiaan itu sendiri.
















About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!