Pilihan Raya Kecil DUN Galas & Parlimen Batu Sapi

Dicatat oleh MisbahulMunir Thursday, November 4, 2010

Pengundian bermula jam 8.00 pagi. Blog ini memberi fokus kepada laporan penjalanan di Galas . Keadaan agak tenang. YAB Tuan Guru Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Bentara Setia Hj Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat sedia mengiringi calon, Dr. Zulkefli Mohamad (Dr. Zul) melawat pusat-pusat pengundian. Lawatan bermula di Sungai Terah yang mengundi di Sek. Men Tengku Muhammad Fakhry Petra. Semasa lawatan Tuan Guru bersama Calon PAS, Dr. Zul, pihak BN yang diketuai Dato' Mustapha Mohamed telah melakukan provokasi yang memaksa Pegawai Pengurus, Hj Wan Mustafa sendiri mengawal keadaan. Apa pun seperti biasa pihak BN selalu mengasak. BN dijangka terdesak dan sehingga pagi ini tiada kelihatan Tengku Razaleigh di pusat mengundi. Hal ini mengingatkan saya kepada masalah dihadapi dalaman BN/Umno Gua Musang (lihat Jadual).

Berdasarkan jadual itu, masalah paling ketara ialah percanggahan Pemuda & Wanita dengan Tengku Razaleigh. Puncanya adalah isu Tengku Razaleigh yang bersetuju dengan tuntutan wang royalti Kerajaan Negeri.

Peliknya, atas isu royalti minyak itu tersebar risalah kempen BN yang turut menawarkan wang royalti minyak jika BN menang. Ini bermakna selama ini pemimpin BN/Umno Kelantan yang menafikan tuntutan Kerajaan Negeri tidak lebih daripada sandiwara politik dayus (tidak bermaruah) di hadapan rakyat Kelantan.

Menariknya lagi, di sebalik risalah itu wujudnya unsur penipuan dan pembohongan serta salah laku atas ikrar pemimpin BN sendiri yang berjanji tidak ada lagi projek "mee segera" dalam kempen di Galas. Antaranya mengisytihar projek padang golf, taman tema dan kampus UMK. Jelas politik pembangunan tetap menjadi isu di sebelah BN. Di sebelah Pakatan Rakyat pula, pihakPAS sedia menampilkan calon yang mampu menang dan menjawab semua isu-isu berbangkit seperti peneylesaian tanah dan kemudahan asas (air bersih dan perumahan).

Jam 11 pagi 22% telah keluar mengundi yang majoritinya di saluran pengundi tua. Sehingga jam 12, peratus keluar mengundi sebanyak 49.61 peratus. Seramai 5732 orang telah mengundi.
Apa pun masih enam jam masa pengundian yang sedia memberi jawapan calon mana yang menang.

Semoga Allah mengurniakan ketenangan sepanjang pengundian.

Wan Nik Yusuf
SETPOL YAB MB Kelantan

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!