Tanah untuk Sekolah Cina dikenalpasti

Dicatat oleh MisbahulMunir Saturday, September 20, 2008

Sembilan sekolah-sekolah Cina persendirian di negeri Perak telah mengenal pasti lokasi untuk penanaman kelapa sawit bagi tujuan menjana kos operasi mereka.

Mendedahkan demikian, Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Kerajaan Tempatan dan Perumahan Nga Kor Ming berkata, pihak kerajaan akan meneliti permohonan pihak Lembaga Sekolah keatas cadangan lokasi yang terletak di Taiping.

Dia berkata, Lembaga Sekolah telah bersetuju melantik sebuah syarikat yang tidak bermotif mengambil untung untuk menguruskan tanah tersebut.

“Kesemua sembilan sekolah tersebut akan mendapat bahagian yang sama dan pihak lembaga sekolah tidak akan mengambil gaji atau bayaran yuran pengarah,” jelas Nga Kor Ming selepas satu mesyuarat dengan pihak lembaga sekolah di Ipoh Selasa lalu.

Sembilan sekolah terbabit ialah SM Shen Jai, SM Yuk Choy dan SM Poi Lam ,ketiga-tiganya di Ipoh, SM Nam Hwa di Sitiawan, SM Yik Ching di Pantai Remis, SM Pei Yuan di Kampar, SM Hua Lian di Taiping, SM Sam Min diTeluk Intan, and SM Tsung Wah di Kuala Kangsar.

Bulan lepas, Mentri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin telah mengumumkan bahawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat, Perak telah meluluskan sekeping tanah seluas 1,000ha untuk Sekolah-Sekolah Cina persendirian di negeri itu.

”Dengan penganugerahan tersebut, sekolah-sekolah terbabit akan dapat menjana pendapatan sendiri bagi tujuan membiayai kos operasi persekolahan mereka sendiri,” jelas Nga.

Beliau juga berkata, selain penganugerahan kepada Sekolah-Sekolah Persendirian ,kerajaan Pakatan Rakyat juga telah memperuntukan sekeping tanah seluas 2,600ha di Kuala Kangsar bagi Kolej Islam Darul Ridzuan.

Disamping itu , kerajaan juga telah mengeluarkan RM1.3 juta untuk 18 sekolah agama dan tanah kepada beberapa sekolah Tamil.

“Ini adalah bukti bahawa Pakatan Rakyat berlaku adil kepada semua sekolah-sekolah dan kerajaan yakin ianya faktor memajukan negeri ” katanya.

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!