JAWABAN TERHADAP respon kepada tulisan Misbahul Munir

Dicatat oleh MisbahulMunir Tuesday, November 10, 2009

Ramai yang minta saya jawab respon Baganutama walaupun tidak berminat nak jawab, tetapi bila ada desakan supaya segala fitnah akan terhapus, maka saya jawab respon Baganutama.

Salam satu Malaysia. Terima Kasih kepada semua yang sudi melawat kami di Baganutama. Rupanya artikel mengenai Abu Bakar Cik di sini menjadi persoalan sesetengah pihak.

Apa yang didakwa oleh penulis-penulis blog terhadap Ust Abu Bakar Chik dalam Mesyuarat Khas PAS Pusat adalah bohong dan tidak benar. Kononnya Ust Abu Bakar Chik menyergah dan mengherdik Tok Guru dengan biadab, mengatakan Tok Guru nyanyuk, orang tua dan perlu letak jawatan sebagai Mursyidul Am.
1] Penulis tidak pernah guna perkataan herdik walaupun maksud dia lebih kurang dengan word sergah. Nampaknya Misbahul Munir ada buat sedikit penambahan dari artikel penulis. Bohong ?? Terpulang pada perawi cerita. Mari kita teruskan point by point.

Misbah : Sergah ke herdik ke, yang penting maksudnya sama, anda membohongi semua orang kononnya Ust ABC sergah Tok Guru, ternyata Ust ABC tidak menyergah Tok Guru. Saya dapat buktikan dengan menghubungi beberapa AJK PAS Pusat yang lain. Saya akan sebut nama AJK PAS yang saya hubungi, kalau anda sebut nama AJK PAS yang kata Ust ABC sergah Tok Guru.

Saya sangat kenal dengan semua AJK PAS Pusat berbanding dengan penulis-penulis blog. Saya boleh telepon semua AJK untuk mengetahui cerita yang sebenar,...
2] Ini bukan hujah. Penulis pun kenal dengan semua AJK
.

Misbah : Ya, saya memang mengenali mereka dan mereka juga mengenali saya, anda kenal mereka tetapi belum tentu mereka mengenali anda. Sila dedahkan identiti anda untuk saya tanya AJK PAS pusat adakah mereka mengenali anda yang beselindung atas nama Baganutama.

Saya mengenali mereka kerana mereka adalah pemimpin yang kita pilih dalam muktamar, saya hormat dan patuh kepada keputusan mereka sebagai pemimpin. Kalau pemimpin buat silap, saya akan tegur mengikut saluran yang betul bukan menerusi blog.

Saya tahu anda juga mengenali mereka tetapi bukan sebagai pemimpin yang dihormati, anda kenali untuk membolehkan anda mengutuk,mengecam, mencaci dan memaki mereka.

Saya tidak bermaksud mendabik dada kerana kenal mereka, tetapi saya nak beritahu semua orang yang terpengaruh dengan tulisan anda, kalau saya memang ingin tahu apa yang berlaku dalam mesyuarat, saya boleh call semua AJK untuk mengetahui apa yang berlaku, tetapi saya tidak sebodoh itu untuk bertanya dengan semua orang, apa hak saya nak tahu perjalanan mesyuarat. Cukuplah saya tahu apa keputusan mesyuarat khas tersebut, sebagai ahli PAS saya patuh dengan keputusan tersebut. Walau bagaimanapun sebab ahli PAS di Perak rujuk saya mengenai tulisan dalam blog, jadi sebagai Setiausaha Perhubungan Negeri saya terpaksa mencari sumber yang sebenar.

Saya hubungi beberapa orang Jawatankuasa Harian dan AJK PAS Pusat yang sangat rapat dengan saya untuk mengetahui kebenaran dakwaan dalam blog tersebut. Ternyata semua dakwaan dalam blog tidak betul,anda menulis dengan niat dan maksud yang sangat jahat. Ust Abu Bakar Chik tidak pernah mengeluarkan kata-kata seumpama itu, tidak keluar ucapan Tok Guru Nyanyuk, orang tua, letak jawatan dan sebagainya sebagaimana yang didakwa oleh blog.

3] Orait. Betul ke Abu Bakar Cik tidak pernah mengeluarkan kata-kata seumpama itu ?? Kenapa tidak Abu Bakar Cik yang sendiri tampil mengeluarkan statement penafian terhadap artikel penulis ?? Kenapa perlu Misbah yang pertahankan Abu Bakar Cik ?? Bukankah Abu Bakar Cik seorang pemberani mempertahankan TG Hadi semasa mengkritik secara bersopan-santun dan berhikmah terhadap Prof. Aziz Bari semalam ?? Jika dengan Aziz Bari yang dijemput semalam sebagai tetamu dalam seminar khas pun boleh ABC berkata demikian, inikan pula dengan Tok Guru yang puluh tahun dia selalu berjumpa.

Misbah : Ust Abu Bakar Chik tidak perlu menafikan dakwaan karut anda, anda yang menuduh, andalah sepatutnya membuktikan dakwaan tersebut. Dalam mahkamah mana sekalipun, pendakwa mesti membuktikan dakwaannya. Saya pertahankan kerana Ust ABC difitnah, andalah yang berbohong dan menabur fitnah.
Ust Abu Bakar Chik memang bersuara tinggi dalam seminar tempoh hari, tidak perlu dinafikan semua yang hadir dalam seminar tahu. Yang ini saya tidak mempertahankannya kerana memang dia cakap begitu, mengapa beliau bercakap demikian, dia tentu ada jawaban sendiri.
Saya cabar anda kalau memang anda anak jantan, saya pertemukan anda dengan Ust ABC, anda bermubahalah dengan Ust ABC mengenai dakwaan anda sekiranya benar. Seminggu dari sekarang sila dedahkan diri anda untuk saya aturkan mubahalah tersebut.


Ust Abu Bakar Chik sama macam AJK yang lain bersuara menyatakan pandangan terhadap isu-isu yang dibincangkan, beliau ada menegur Tok Guru supaya tidak menulis dalam blog bagi menyatakan pandangannya terhadap masalah dalaman parti, dan Tok Guru menerima terguran tersebut dengan hati terbuka.
4] Point ini dinantikan oleh semua. Bagaimana cara teguran Abu Bakar Cik terhadap Tok Guru ?? Bukan setakat blog sahaja. Banyak perkara yang telah diperkatakan oleh dia. Abu Bakar Cik memang desak Tok Guru letak jawatan. Seperti gesaan penulis dalam artikel yang lalu, sila Abu Bakar Cik nafikan sendiri. Tok Guru menerima teguran dengan terbuka ?? Kenapa Tok Guru secara tiba-tiba tinggalkan mesyuarat ?? Walhal mesyuarat itu diadakan khas untuk beliau. Beliau pencetus kepada mesyuarat itu. Tidak relevan lagi mengadakan mesyuarat tanpa kehadiran Tok Guru.

Misbah : Anda jangan berbohong la, kalau memang anda tahu sangat butiran yang Ust ABC cakap dalam mesyuarat sila detailkan satu persatu, kalau ada rakaman sila kemukakan rakaman tersebut. Kalaupun Ust ABC minta Tok Guru letak jawatan, itu pandangan dia sebagai ahli mesyuarat, salah ke dia bagi pandangan supaya Tok Guru letak jawatan?, Menyalahi perlembagaan ke kalau dia bercakap demikian ? Sebut fasal berapa dalam Perlembagaan PAS. Yang nyata Ust ABC tidak bercakap sedemikian, dia hanya menegur Tok Guru supaya Tok Guru tidak menulis dalam blog mengenai masalah dalaman parti, Tok Guru pula menerima dengan hati yang cukup terbuka. Inilah contoh pemimpin kita.
Tok Guru tinggalkan mesyuarat kerana faktor kesihatan. Di mana-mana majlis sekalipun Tok Guru jarang tunggu sehingga program tamat, di Perak Tok Guru datang ceramah baru-baru ini tak sampai 30 minit, lepas ceramah dia pulang awal kerana faktor kesihatan, apatah lagi Tok Guru tidak boleh tahan di bilik mesyuarat yang berhawa dingin. Semua orang tahu tahap kesihatan tok guru.
Saya hubungi saudara Anuar Bakri (Setpol Tok Guru), beliau ada di Pejabat Agung ketika mesyuarat dijalankan, saya bertanya benarkah tok Guru masuk IJN selepas balek awal dalam mesyuarat, Anuar Bakri kata Tok Guru balek ke Rumah Kelantan, Tok Guru tak masuk IJN, Tok Guru tak berapa sihat, tak tahan dengan aircond. Subuh esok solat berjamaah dengan semua ahli rombongan, jam 9 pagi naik fligt balek ke Kota Bharu dan terus mengikuti program di Kelantan.
Tok Guru masuk IJN semasa menghadiri mesyuarat raja-raja tiga empat hari selepas itu. Sekali lagi anda berbohong.


Keesokan hari Tok Guru ditanya oleh wartawan di Bachok, Kelantan tentang mesyurat khas yang diadakan, Tok Guru menyatakan kepada wartawan beliau sangat puas hati dengan perjalanan mesyuarat, Tok Guru menjawab ringkas "biasalah dalam mesyuarat, ada tegur menegur, saya ditegur, Presiden PAS juga saya tegur, Hasan Ali juga ditegur". Beliau sangat puas hati dengan perjalanan Mesyuarat Khas tersebut dan bersetuju dengan keputusan mesyuarat untuk mengadakan Seminar Memperkasakan Parti bagi menggantikan EGM yang dicadangkan.
5] Ini cuma statement politik dari Tok Guru yang licik. Tidak mungkinlah dia nak beritahu isi dan intipati mesyuarat kepada wartawan arus perdana secara terus. " Ambo didesak letak jawatan malam tadi," takkan lah Tok Guru nak cakap macam tu. Tun Mahathir pun didesak letak jawatan jugak semasa jadi PM dulu. Tapi dia cerdik dengan tidak berterus-terang. Tok Guru pun cerdik sama.

Misbah : Anda sendiri mengakui Tok Guru esok harinya sihat tidak masuk IJN, buktinya dia boleh hadir program dan menjawab soalan wartawan. Sah anda berbohong dan menfitnah Tok Guru, dalam blog anda kata Tok Guru masuk IJN, kalau masuk IJN dah tentu sakit tok Guru serius, malam masuk IJN pagi esok boleh imami solat Subuh di kediaman Rumah Kelantan, pukul 9 boleh naik fligt balek Kota Bharu, kemudian boleh hadir program di Bachok. Lu fikir la sendiri, nak buat cerita bohong pun, janganlah sampai nampak anda ni tak cerdik nak berbohong.

Kepada penulis blog yang mengaku ahli dan penyokong PAS, tulislah dengan jujur, jangan tulis hanya sekadar untuk mendapat hit yang tinggi setiap hari,
6] Penulis adalah penyokong Pakatan Rakyat. Ahli PAS ?? Ha Ha Ha. Den raso nak muntah jap. Tulis sekadar dapat hit yang tinggi setiap hari ?? Untuk apa ?? Laman ini tidak punya apa-apa iklan pun samada iklan ubat tenaga batin atau iklan perniagaan yang lain. Bukan jadi kaya pun den menulis kek sini. Ringkas cerita blog ini tidak punya kepentingan apa-apa pun.

Misbah : Kami tak perlu penyokong Pakatan Rakyat macam anda, pembohong, penghasut dan penfitnah. Memang anda tidak dapat apa-apa dari hasil iklan, tapi saya percaya anda dapat habuan hasil kejayaan tulisan anda memporak peranda PAS. UMNO sangat gembira dengan anda, boleh jadi anda dapat habuan dari UMNO BN.

7] Oklah. Penulis dan Misbah sama-sama mengaku tidak berada dalam dalam mesyuarat. Masing-masing mengaku mendapat sumber dari orang yang berada dalam mesyuarat itu. Dan publik tidak tahu samada penulis atau Misbah yang berkata benar. Tetapi publik boleh mengkaji qorinah-qorinah ini.

Misbah : Ya, saya tidak hadir tetapi dapat sumber yang sebenar dari AJK Pusat yang saya percaya. Anda tidak hadir mesyuarat tetapi mereka cipta fitnah untuk tujuan memecah belahkan PAS dan ahli-ahli. Hasilnya ramai penulis blog yang lain termasuk yang mengaku PAS muatkan tulisan anda dalam blog mereka. Saya percaya anda sengaja tidak mahu mendapat maklumat yang sebenar, anda sengaja mereka cipta untuk anda berseronok dengan tulisan anda bila ahli-ahli PAS berbalah sesama sendiri kerana tulisan anda, anda seronok bila blogger-blogger PAS berbalah sesama sendiri.

>Apa sebab Tok Guru tinggalkan mesyuarat pada malam itu dengan begitu sahaja ?? Wartawan langsung tidak tahu menahu. Kenapa dalam sidang media, semua orang tutup mulut tentang ketidakhadiran Tok Guru dalam Press Confrence ?? Padahal mesyuarat itu khas untuk Tok Guru. TG Hadi sikit pun tak menyatakan ketidakhadiran Tok Guru pada wartawan. Muka semua AJK(yang interframe bersama Presiden) dalam sidang akhbar tersebut adalah sengal dan tidak ceria. Tiada satu pun senyuman ikhlas dari mereka. Senyuman hanya dibuat-buat.

Misbah : Saya dah jawab sebab Tok Guru tinggalkan mesyuarat mesyuarat malam itu. Apa perlunya wartawan nak tahu mengapa tok Guru tidak hadir dalam mesyuarat, kalau wartawan fikir Tok Guru perlu hadir dalam press conference , wartawan boleh tanya Presiden mana perginya Tok Guru, tidak ada siapa pun tanya Presiden mengapa Tok Guru tidak ada, ini bermakna wartawan cerdik bukan macam anda, wartawan cuma nak tahu apa keputusan mesyuarat, apa berlaku dalam mesyuarat pun wartawan tak tanya. Kalau anda ada dalam PC malam itu, mengapa anda tak tanya soalan pada presiden mana perginya Tok Guru. Saya tengok dalam tv muka mereka semua senyum dan ceria. Anda ni malaikat yang ke 11 ke, tahu pulak senyum tu ikhlas atau buat-buat.

>Intipati mesyuarat tidak diketahui ramai. Kenapa tidak dedahkan minit mesyuarat kepada pengundi iaitu kami rakyat Malaysia ?? Di mana ketelusan yang dilaung-laungkan selama ini.

Misbah : Sebab tu saya berani kata anda ini tidak cerdik, bahasa kasarnya bodoh, tak masuk sekolah ke, tak pernah jadi AJK atau ahli mana-mana persatuan ke? Sebut pada saya mana ada persatuan yang bagi minit mesyuarat pada semua orang. Budak tak sekolah pun tahu, minit mesyuarat bukan edaran untuk semua orang. Anda pernah terima ke minit mesyuarat AJK UMNO cawangan dari setiausaha cawangan selepas mereka mesyuarat.
Nak tunjuk telus bukan dengan cara dedah minit mesyuarat la bang oi, banyak cara lain, buat seminar secara terbuka macam itu, panggil penganalisi kritik tentang PAS, panggil wartawan buat liputan, tak telus lagi ke PAS ?

>Untuk berlaku adil, semasa mesyuarat memang ada ketika lebih dari seorang yang akan bercakap. Jadi untuk mendapatkan perhatian dari ahli mesyuarat dalam bilik itu, seseorang akan meninggikan suara untuk bercakap. Dalam kes ini ABC telah meninggikan suaranya dalam menyatakan pendapat sebab nak dapatkan perhatian yang lain. Bila bersuara tinggi dalam meeting, ia boleh juga didefinasikan sebagai sergah. Ini terpulang pada penafsiran masing-masing. Tetapi apa perlu meninggikan suara dihadapan Tok Guru ??

Misbah : Kalaupun bersuara tinggi bukan bermakna ia sergah, jangan buat andaian karut. Ust ABC dari dulu kalau mesyuart memang begitulah cara bercakap. Tinggi suara bukan bermakna sergah. Dalam mesyuarat PAS, semua orang boleh bercakap tanpa sekatan. Tak perlu sergah-sergah, dalam mesyuarat PAS semua bebas bercakap, nak tegur, nak komen, nak kritik. Kalau tinggi sekalipun suara Ust ABC, tetapi tidak keluar ungkapan nyanyuk, dah tua, letak jawatan dan macam-macam lagi sebagaimana yang anda dakwa. Dia bercakap bukan dihadapan Tok Guru seorang, bercakap untuk didengari oleh semua orang.

>Untuk sekian kalinya seperti artikel yang lalu, ABC perlu nafikan ini semua. Benarkah anda mendesak Tok Guru meletak jawatan ??

Misbah :Ust ABC tidak perlu nafi, anda yang buat tuduhan, andalah yang wajib buktikan dakwaan tersebut. Sekali saya cabar, bermubahalah dengan Ust ABC untuk membuktikan kebenaran dakwaan anda.




Loading...

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!