MUFTI PERAK MESTI BERTANGGUNGJAWAB

Dicatat oleh MisbahulMunir Tuesday, August 17, 2010

Mufti Perak mesti dipertanggungjawabkan di atas kenyataan kononnya ada individu tertentu yang telah membuat cadangan perlembagaan baru negara yang menyisihkan hak & keistimewaan orang Melayu. Kenyataan ini boleh mencetuskan tanggapan negatif dan ketegangan kaum.

Sebagai Mufti, beliau tidak sepatutnya mendedahkan isu ini sebelum ia diteliti dan disiasat siapa individu yang dimaksudkan, apa tujuan dan rasional ia berbuat demikikian. Difahamkan beliau baru sahaja dapat dokumen tersebut, tanpa usul periksa, meneliti, mengkaji dan soal siasat, beliau terus mendedahkan kepada umum dalam satu majlis forum baru-baru ini. Kenyataan ini agak mengemparkan juga.

Kemungkinan ada pihak tertentu yang sengaja cipta isu ini untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu yang akhirnya akan tercetus isu perkauman. Mufti Perak pula sangat mudah membuat kenyataan-kenyataan seumpana ini. UMNO pula sering mengambil kesempatan dengan menggunakan mufti demi kepentingan politik mereka. Inilah yang mereka mahu, kesempatan ini akan diambil untuk mengembalikan kepercayaan orang Melayu kepada UMNO semata-mata.

Suatu ketika dulu Mufti Perak juga pernah mendedahkan ratusan ribu orang Islam murtad berdasarkan maklumat yang beliau terima, ramai pemimpin UMNO yang mempertikaikan kenyataan ini. Mufti Perak pula tidak mendedahkan siapa individu yang memberi maklumat kepadanya. Sehingga sekarang isu ini senyap begitu sahaja dan Mufti Perak tidak lagi ghairah membuat kenyataan mengenai murtad di Malaysia.

Persoalan mengapa Mufti begitu senang dan mudah membuat kenyataan yang boleh menimbulkan perasaan tidak senang dan prejudis, kalau yang didakwa itu ada kebenarannya dan bersalahan dengan undang-undang, sepatutnya beliau menyerahkan dokumen tersebut kepada pihak polis dan membuat laporan polis supaya disiasat.

About Me

My photo
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, YDP Kawasan Bagan Datoh, Setiausaha Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia

Ahlan wa Sahlan

Selamat berkunjung ke blog saya ini. Diharapkan blog ini akan menjadi satu saluran untuk menyatakan yang benar dan tepat tentang kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak bagi menjawab segalan tohmahan oleh musuh-musuh yang sentiasa mahu memesongkan kepercayaan rakyat dan bertujuan jahat.

Sebagai Setiausaha Politik kepada MB Perak, saya mengharapkan dapat berkongsi maklumat dan mendapat feedback berguna dari para pengunjung sekalian.Terima kasih




    Ruku'lah Bersama-sama Orang Yang Ruku' - Bukan Merokok!